Jilská 1
110 00 Praha 1
tel.: (+420) 221 183 245
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Co v nás zůstalo ze středověku? V čem jsme stejní jako naši předkové? Jak vnímali čas? Jak stáří? Jak se ve středověku udávalo, řešily sousedské nesváry, očerňovali protivníci či bojovalo o radnice? V čem to bylo podobné dnešku? Kde se vzal český nacionalismus a kdy vznikly první cestovky? O tom všem hovořil znalec života a mentality středověkého člověka, docent historie Martin Nodl v časopise Téma.
Celý rozhovor si můžete stáhnout ve formátu PDF (645 kB).
Pravidelné nedělní vysílání Divadla NaHraně, tentokrát s hosty Vojtěchem Bažantem a Martinem Šormem o hranicích smíchu ve středověku a knězem Vojtěchem Eliášem nejen o charitě v Libérii v době eboly.
S Martinem Nodlem o morových ranách, Danielu Landovi i o tom, proč dnes názory historiků nepadají na úrodnou půdu. Nejnovější kniha, kterou Martin Nodl připravil k vydání, nese trudný název Mor, flagelanti a vraždění Židů. V druhé polovině osmdesátých let ji ve švýcarské Basileji napsal český exulant František Graus. Vedle ní nakladatelství Argo, kde se Nodl redakčně stará o historickou literaturu, brzy vydá také Studie k počátkům husitského Tábora od legendy českého bádání o středověku, profesora Františka Šmahela. Právě on přitom stojí za Nodlovou volbou vystudovat historii a věnovat se témuž období.
„Středověké kultury nejsou zvláštní tím, že by se nějakým pevným rysem systematicky odlišovaly od kultur exotičtějších, starších nebo mladších. Definuje je to, že s nimi jako s ‚jinými' zacházeli lidé v pozdějších staletích." To na příkladu komična a vážnosti v literárních aktualizacích středověku z konce 19. století i v současnosti ukazují Vojtěch Bažant a Martin Šorm v článku „S panem Broučkem do středověku a zase zpátky. K dějinám humoru a korektnosti" v časopisu Vital (2/2020), jejž vydává Elpida, o.p.s.
Pavel Soukup provedl Tomáše Poláčka, redaktora magazínu Reportér, po historické Praze i zákrutami dění vzrušeného roku 1420. Z husitského tématu vznikl pilotní článek aktuálního vydání Reportéra.
Celý text si můžete přečíst na webových stránkách magazínu.
Online rozhovor na blogu Purdue University u příležitosti vydání anglického překladu knihy Pavla Soukupa Jan Hus: The Life and Death of a Preacher.
Celý rozhovor najdete na stránkách Purdue Libraries and School of Information Studies.
Už současníci ho přezdívali „krvavý kněz". Jan Želivský se jakoby odnikud vynořil v Praze v roce 1418. Z jeho života známe bezpečně jen poslední čtyři roky. Jsou naplněny násilím a touhou po moci. V červenci 1419 přivedl rozvášněný dav před Novoměstskou radnici. Událost, která skončila vyházením části konšelů a radničního personálu z oken, vstoupila do dějin jako první pražská defenestrace. Jan Želivský nastoupil cestu vůdce pražských radikálů, ale zároveň vykročil vstříc svému tragickému osudu. Po stopách kněze Jana se v dokumentu vydá herec Jiří Dvořák v doprovodu historika Petra Čorneje.
V dokumentu Vzestup a pád kněze Jana vystoupil také Pavel Soukup. Celý film lze zhlédnout na webu České televize.
Expert na dobu pozdního středověku, životopisec a znalec díla Mistra Jana Husa a Jeronýma Pražského, ale také znovuobnovitel Historického ústavu Akademie věd a zakladatel Centra medievestických studií: František Šmahel, nestor české historické vědy, oslavil v prostorách vily Lanna významné životní jubileum. Obklopen přáteli a kolegy zavzpomínal na svůj profesní a osobní život, naplněný zvraty i šťastnými náhodami.
Celý text najdete na webu Akademie věd České republiky.
Na letošní filmové škole v Uherském Hradišti přijde na přetřes odpověď přisuzovaná Reinhardu Heydrichovi – tedy „smějící se bestie". Jaký je český smysl pro humor a v čem je výjimečný? Spolu s Vojtěchem Bažantem a Martinem Šormem se diskuse účastní Petr Janeček z Filozofické fakulty Karlovy Univerzity.
Anotaci akce najdete na stránkách letní filmové školy.
CMS © 2014 | webdesign / Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.