Jilská 1
110 00 Praha 1
tel.: (+420) 221 183 245
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tradice mezioborových kolokvií CSS FF UK určených odbornicím a odborníkům na středověk v časově i prostorově širokém slova smyslu má zdroj ve snaze medievistek a medievistů z různých specializací, oborů a pracovišť hledat pole vhodná pro přínosnou společnou práci. Záhy se kolokvia ustavila jako platforma otevřená badatelkám a badatelům z celé ČR. Hlína a kamení jsou nyní takovým polem. Lze je zničit a proměnit v neúrodný prostor, nebo obrábět, kypřit, vápnit, hnojit a střídat plodiny, perspektivy a témata, aby zůstávala úrodná. Lze je zavlažovat a hledat v nich nové prameny i zdroje nových, čerstvých otázek, nebo je lze vysoušet a otravovat s vidinou snadného zisku tvrdých fakt. Obnovený společenský zájem o půdu hodláme i v medievistice vrátit z metaforické roviny na doslovnou, k hmotě a tělu. Zajímá nás, jaké role hrály hlína a kamení ve středověké praxi a teorii.
Hlína vzniká z mrtvých těl, rodí se v ní život. Stvořen z ní byl člověk, který se živí tím, co z ní vyrůstá, po smrti se do ní ukládá a rozkládá se v ní a vytváří hlínu novou, prach. Kamení se jeví stabilněji a neživotněji, přesto dovede být magneticky přitažlivé či odpudivé, leskne se a poutá pozornost, má hodnotu a cenu, křesá oheň, drží pohromadě vodu a hlínu, odděluje, ohraničuje a tvoří části živých těl i společenství – zuby, skořápky, močové a žlučové kameny, perly, pecky, kosti, zídky, hradby, hrady, hrobky... Jaký je vztah hlíny a života a smrti? Jaké jsou vazby mezi kameny a myšlenkami či emocemi? Mezi kamením se skrývá uhlí, železo, zlato, stříbro, drahokamy. Kamení je navzdory lávě a meteoritům stále méně – naopak hlínu lze obnovovat. Kameny se vztyčují na památku, tesá se do nich, co je významné, a drtí se na prach, má-li to být zapomenuto. Brousí nože a melou zrní, vyrábí řecký oheň, odměřují míle, padají na ně kosy, králové na ně usedají a vkládají je do korun, obři z nich staví tajemné řady a kruhy, Davidové je metají po Goliáších.
Pomůže nám nějak přemýšlení o tom, jak se liší hlína a kamení od člověka, jestliže je jejich vztah k životu a smyslu tak spletitý? Co to znamená, že nemají mysl či duši, když se k nim lidské mysli vztahují, když mají různé vlastnosti a energie, a když stojí a padají u počátku i konce života? Poskytují kultury mezi antikou a modernitou inspiraci pro hospodárnější a udržitelnější přístupy k hlíně a kamení?
Hledáme středověké obrazy na kamenech a obrazy kamenů, oltáře, sochy a kamenné stavby, z hlíny vypalované věci, z moře vysráženou sůl a vysypaný písek, z písku tavené sklo a skleněné nádoby na kameny mudrců. Hledáme hlínu v písních a tancích, kamení ve snech a proroctvích, texty o modelování a představy o hodnotě hmatatelných věcí. Hledáme myšlenky a těla tvárné jako jíl, osudy křehké jako keramika a duše pevné jako kámen. Zajímá nás, je-li věčnější kamenný hrad nebo hromádky prachu a sebeobrozující prsť. Nejsme si jisti, je-li nebeský Jeruzalém postaven z drahokamů, nebo zda je docela nehmotný. Váháme, smíme-li bláto upravit dlažbou a zajímá nás, kterým lidem bylo dovoleno po dlažbě chodit. Máme radost, když najdeme antickou gemu ve středověkém šperku a pravěkou zkamenělinu v gotickém chrámu.
Anotace svých příspěvků zasílejte na mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. či Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nejpozději do 30. listopadu 2019. Vybrané účastnice a účastníky následně požádáme o rozvinutí tezí a zaslání pramenů (textů, obrazů atd.), jejichž interpretace budou představovat. Uvítáme znalkyně a znalce všech medievistických specializací, oborů a pracovišť. Abychom posílili diskusní a tvůrčí rozměr akce, na přednášky budou reagovat nejen moderátoři, ale i předem připravení respondenti. Uvítáme, povede-li debata k vymezení přesnějšího problému středověké hlíny a kamení, jemuž bychom se společně mohli věnovat podrobněji zase o rok později.
Těšíme se na vás,
Vojta Bažant, Karel Pacovský, Klára Petříková a Martin Šorm
ÚTERÝ 21. 1.
9.00 zahájení
9.15–10.45
Iveta Coufalová —— Saturnalia Saxoniae. Saská hlína a kamení
v panovnické reprezentaci moci na přelomu 17. a 18. století
Jiří Starý —— Země jako moc, objekt, milenka, manželka
a matka: staroseverská bohyně Jo˛ rð
Jiří Dynda —— Rodovy hroudy a rodná hrouda. Stvoření člověka
ve slovanských apokryfech
10.45–11.00 pauza
11.00–13.00
Martin Šorm —— Bobr a vlaštovice o surovinách a věčnosti
Lucie Doležalová —— Latinská přísloví o kameni v pozdně středověkých Čechách
Pavlína Cermanová —— Středověká tajemství kamene mudrců
Klára Petříková —— Hlína, kamení a poklady duše. Metafory hlíny a kamení ve středoanglických textech určených rekluzám
13.00–14.30 oběd
14.30–16.00
Hana Šedinová —— Ohnivé kameny a diamant ve Physiologu
Martin Bažil —— Kameny v dramatickém a básnickém díle Hildegardy z Bingen
Martin Pokorný —— Kámen v Dantově poetice
16.00–16.15 pauza
16.15–18.15
Martin Ollé —— Pár úvah nad zákazem výstavby zvonicových
věží u minoritů
Michal Kovář —— Metafora kamene, prsti a lejna ve finské ústní slovesnosti
Marie Novotná —— Jak dopadl severský golem aneb varování
před tvořením z hlíny
David Šimeček —— Kamení v básnických opisech severských skaldů
STŘEDA 22. 1.
9.15–10.45
Zuzana Silagiová —— Co roste ze země, co roste do země
Jarmila Skružná —— Středověké klášterní zahrady a rostliny v nich. Role klášterů při introdukci nepůvodních druhů užitkových rostlin ve střední Evropě
Petr Charvát —— Ludus in cimiterio? K nálezu rytiny mlýnku
na kamenném artefaktu ze středověkých Nesvětic
10.45–11.00 pauza
11.00–12.30
Tomáš Klír —— Sociotopografie pozdně středověkého Chebu
Jakub Novák —— Acervos, qui vulgo kopci dicuntur. Hraniční
kopce v písemných pramenech kláštera Hradisko u Olomouce
David Trojan —— Na hlíně a kamení. Sonda ze středověkého Českobrodska
12.30–14.00 oběd
14.00–15.30
Jakub Jauernig —— Panovnické mluvící kameny Britských ostrovů
Veronika Pichaničová —— Od pohanských povier ku kresťanským cnostiam. Drahé kamene v ranom stredoveku
Karel Pacovský —— Corona aurea ornata lapidibus et margaritis. Korunovační klenot českých královen
15.30–15.45 pauza
15.45–16.45
Jaroslav Svátek —— Materialita poutních míst ve Svaté zemi
v českých cestopisech 15. století
Matouš Jaluška —— Krocení železa. Poznámky k magnetu
CMS © 2014 | webdesign / Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.