Jilská 1
110 00 Praha 1
tel.: (+420) 221 183 245
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tradice mezioborových kolokvií CSS FF UK určených odbornicím a odborníkům na středověk v časově i prostorově širokém slova smyslu má zdroj ve snaze medievistek a medievistů z různých specializací, oborů a pracovišť hledat pole vhodná pro přínosnou společnou práci. Záhy se kolokvia ustavila jako platforma otevřená badatelkám a badatelům z celé ČR. Hlína a kamení jsou nyní takovým polem. Lze je zničit a proměnit v neúrodný prostor, nebo obrábět, kypřit, vápnit, hnojit a střídat plodiny, perspektivy a témata, aby zůstávala úrodná. Lze je zavlažovat a hledat v nich nové prameny i zdroje nových, čerstvých otázek, nebo je lze vysoušet a otravovat s vidinou snadného zisku tvrdých fakt. Obnovený společenský zájem o půdu hodláme i v medievistice vrátit z metaforické roviny na doslovnou, k hmotě a tělu. Zajímá nás, jaké role hrály hlína a kamení ve středověké praxi a teorii.
Hlína vzniká z mrtvých těl, rodí se v ní život. Stvořen z ní byl člověk, který se živí tím, co z ní vyrůstá, po smrti se do ní ukládá a rozkládá se v ní a vytváří hlínu novou, prach. Kamení se jeví stabilněji a neživotněji, přesto dovede být magneticky přitažlivé či odpudivé, leskne se a poutá pozornost, má hodnotu a cenu, křesá oheň, drží pohromadě vodu a hlínu, odděluje, ohraničuje a tvoří části živých těl i společenství – zuby, skořápky, močové a žlučové kameny, perly, pecky, kosti, zídky, hradby, hrady, hrobky... Jaký je vztah hlíny a života a smrti? Jaké jsou vazby mezi kameny a myšlenkami či emocemi? Mezi kamením se skrývá uhlí, železo, zlato, stříbro, drahokamy. Kamení je navzdory lávě a meteoritům stále méně – naopak hlínu lze obnovovat. Kameny se vztyčují na památku, tesá se do nich, co je významné, a drtí se na prach, má-li to být zapomenuto. Brousí nože a melou zrní, vyrábí řecký oheň, odměřují míle, padají na ně kosy, králové na ně usedají a vkládají je do korun, obři z nich staví tajemné řady a kruhy, Davidové je metají po Goliáších.
Pomůže nám nějak přemýšlení o tom, jak se liší hlína a kamení od člověka, jestliže je jejich vztah k životu a smyslu tak spletitý? Co to znamená, že nemají mysl či duši, když se k nim lidské mysli vztahují, když mají různé vlastnosti a energie, a když stojí a padají u počátku i konce života? Poskytují kultury mezi antikou a modernitou inspiraci pro hospodárnější a udržitelnější přístupy k hlíně a kamení?
Hledáme středověké obrazy na kamenech a obrazy kamenů, oltáře, sochy a kamenné stavby, z hlíny vypalované věci, z moře vysráženou sůl a vysypaný písek, z písku tavené sklo a skleněné nádoby na kameny mudrců. Hledáme hlínu v písních a tancích, kamení ve snech a proroctvích, texty o modelování a představy o hodnotě hmatatelných věcí. Hledáme myšlenky a těla tvárné jako jíl, osudy křehké jako keramika a duše pevné jako kámen. Zajímá nás, je-li věčnější kamenný hrad nebo hromádky prachu a sebeobrozující prsť. Nejsme si jisti, je-li nebeský Jeruzalém postaven z drahokamů, nebo zda je docela nehmotný. Váháme, smíme-li bláto upravit dlažbou a zajímá nás, kterým lidem bylo dovoleno po dlažbě chodit. Máme radost, když najdeme antickou gemu ve středověkém šperku a pravěkou zkamenělinu v gotickém chrámu.
Anotace svých příspěvků zasílejte na mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. či This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. nejpozději do 30. listopadu 2019. Vybrané účastnice a účastníky následně požádáme o rozvinutí tezí a zaslání pramenů (textů, obrazů atd.), jejichž interpretace budou představovat. Uvítáme znalkyně a znalce všech medievistických specializací, oborů a pracovišť. Abychom posílili diskusní a tvůrčí rozměr akce, na přednášky budou reagovat nejen moderátoři, ale i předem připravení respondenti. Uvítáme, povede-li debata k vymezení přesnějšího problému středověké hlíny a kamení, jemuž bychom se společně mohli věnovat podrobněji zase o rok později.
Těšíme se na vás,
Vojta Bažant, Karel Pacovský, Klára Petříková a Martin Šorm
ÚTERÝ 21. 1.
9.00 zahájení
9.15–10.45
Iveta Coufalová —— Saturnalia Saxoniae. Saská hlína a kamení
v panovnické reprezentaci moci na přelomu 17. a 18. století
Jiří Starý —— Země jako moc, objekt, milenka, manželka
a matka: staroseverská bohyně Jo˛ rð
Jiří Dynda —— Rodovy hroudy a rodná hrouda. Stvoření člověka
ve slovanských apokryfech
10.45–11.00 pauza
11.00–13.00
Martin Šorm —— Bobr a vlaštovice o surovinách a věčnosti
Lucie Doležalová —— Latinská přísloví o kameni v pozdně středověkých Čechách
Pavlína Cermanová —— Středověká tajemství kamene mudrců
Klára Petříková —— Hlína, kamení a poklady duše. Metafory hlíny a kamení ve středoanglických textech určených rekluzám
13.00–14.30 oběd
14.30–16.00
Hana Šedinová —— Ohnivé kameny a diamant ve Physiologu
Martin Bažil —— Kameny v dramatickém a básnickém díle Hildegardy z Bingen
Martin Pokorný —— Kámen v Dantově poetice
16.00–16.15 pauza
16.15–18.15
Martin Ollé —— Pár úvah nad zákazem výstavby zvonicových
věží u minoritů
Michal Kovář —— Metafora kamene, prsti a lejna ve finské ústní slovesnosti
Marie Novotná —— Jak dopadl severský golem aneb varování
před tvořením z hlíny
David Šimeček —— Kamení v básnických opisech severských skaldů
STŘEDA 22. 1.
9.15–10.45
Zuzana Silagiová —— Co roste ze země, co roste do země
Jarmila Skružná —— Středověké klášterní zahrady a rostliny v nich. Role klášterů při introdukci nepůvodních druhů užitkových rostlin ve střední Evropě
Petr Charvát —— Ludus in cimiterio? K nálezu rytiny mlýnku
na kamenném artefaktu ze středověkých Nesvětic
10.45–11.00 pauza
11.00–12.30
Tomáš Klír —— Sociotopografie pozdně středověkého Chebu
Jakub Novák —— Acervos, qui vulgo kopci dicuntur. Hraniční
kopce v písemných pramenech kláštera Hradisko u Olomouce
David Trojan —— Na hlíně a kamení. Sonda ze středověkého Českobrodska
12.30–14.00 oběd
14.00–15.30
Jakub Jauernig —— Panovnické mluvící kameny Britských ostrovů
Veronika Pichaničová —— Od pohanských povier ku kresťanským cnostiam. Drahé kamene v ranom stredoveku
Karel Pacovský —— Corona aurea ornata lapidibus et margaritis. Korunovační klenot českých královen
15.30–15.45 pauza
15.45–16.45
Jaroslav Svátek —— Materialita poutních míst ve Svaté zemi
v českých cestopisech 15. století
Matouš Jaluška —— Krocení železa. Poznámky k magnetu
CMS © 2014 | webdesign / This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.